InfoFoto: kragujevac.ls.gov.rs

Da li kriza na tržištu automobila menja Stellantisove planove u Kragujevcu?

Autor: InfoKG
10:00 | Sreda, 25 09 2024

Stellantis, koji uskoro, odnosno tokom trećeg kvartala treba da počne serijsku proizvodnju električne "fiat grande pande" u Kragujevcu, šalje zabrinjavajuće vesti: u Italiji je obustavio proizvodnju električnog "fiata 500" na četiri nedelje zbog slabe potražnje. Kompanija je saopštila i da će fabriku u Torinu transformisati i u nju investirati 100 miliona evra za razvoj hibridne verzije električnog fiće, pišers.bloombergadria.com.

Stellantis razmatra smanjenje broja radnih mesta u Italiji usled opadajuće prodaje, prenosi Bloomberg. Konkurentski Volkswagen AG razmišlja da zatvori fabrike u Nemačkoj prvi put u svojoj istoriji, dok je francuski Renault SA upozorio da bi proizvođači automobila mogli da se suoče sa kaznama ukoliko ne ispune ambiciozne klimatske ciljeve Evropske unije.

Ovo ne čudi. Dušan Marković, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, za Bloomberg Adriju kaže da potrošači sve manje žele električna i plagin hibridna vozila, a okreću se klasičnim hibridima. Na ovaj način kombinuju doprinos očuvanju životne sredine i prednost vozila sa unutrašnjim sagorevanjem.

Prodaja čisto električnih vozila je neznatno opala u  prvih sedam meseci 2024. U odnosu isti period prethodne godine, prodaja tzv. plagin hibrida je opala za preko četiri odsto, dok je prodaja hibridnih vozila koja nemaju mogućnost punjenja baterije porasla za preko 23 odsto, tako da ovaj segment čini skoro 30 odsto prodaje.

"Očigledno da su toga svesni u Stellantisu i da pokušavaju da prate trendove", kaže Marković.

Šta očekuje fabriku u Kragujevcu koja uskoro započinje masovnu proizvodnju?

Sagovornik Bloomberg Adrije smatra da sve ovo može da utiče na početak proizvodnje u Srbiji, iako je planirana proizvodnja od 50.000 vozila relativno skromna i čini samo trećinu kapaciteta.

"U svakom slučaju pad prodaje čisto električnih vozila u EU nije dobra vest za nas, iako se 'grande panda' i 'fiat 500' ne nadmeću u istom segmentu. Mislim da u kratkom roku neće doći do prelaska na proizvodnju tradicionalnih hibrida u Kragujevcu, jer su ipak uložena značajna sredstva u projekat koji još nije ni počeo da se realizuje", kaže Marković.

Inače, Stellantis proizvodi po porudžbini i ovaj prekid proizvodnje ukazuje na to da nema potražnje za električnim automobilom iz Torina.

Saša Đorđević, predsednik sindikata FCA, potvrdio je za Bloomberg Adriju da se pripremaju za serijsku proizvodnju koja bi trebalo da počne krajem oktobra. 

"Pripreme idu po planu. Uskoro bi trebalo da imamo sastanak sa rukovodstvom i dobijemo detaljan plan proizvodnje."

On kaže da jeste predviđena električna i hibridna verzija "fiat grande pande", a da li će hibridna početi da se proizvodi istovremeno sa električnom ili će početi nešto kasnije, nije mogao da potvrdi.

To će biti prvi model iz nove globalne linije vozila kompanije Fiat, baziran na multienergetskoj platformi koja omogućava različite tehnologije pogona. Najpre će biti dostupan na tržištima Evrope, Bliskog istoka i Afrike, ali se neće bez carina izvoziti u Kinu i Rusiju, sa kojima Srbija ima potpisane sporazume o slobodnoj trgovini.  

Podsetimo, Carlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa,  u julu u Srbiji najavio da će se za početak proizvoditi između 50.000 i 60.000 električnih "fiat grande pandi", a broj proizvedenih vozila u prvoj godini će zavisiti od porudžbina. Glavno tržište za električnu i hibridnu verziju novog modela biće Evropa, a za Latinsku Ameriku spremaju "fiat grande pandu" sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem na etanol.

Stellantis je nekoliko dana pre njegove posete Srbiji saopštio da će proširiti liniju pristupačnih hibridnih vozila na 36 modela u Evropi do 2026. godine, kako bi odgovorio na rastuću potražnju za ovom vrstom motora, koja predstavlja alternativu vozilima na benzin i električnim automobilima.

Američko-francusko-italijanski proizvođač automobila, nastao 2021. godine spajanjem PSA, proizvođača Peugeota i Fiat Chryslera, kako prenosi Reuters, saopštio je da će ove godine ponuditi 30 hibridnih modela za devet od svojih 14 brendova, uključujući Fiat, Peugeot, Jeep i Alfa Romeo, te najavio da će u naredne dve godine predstaviti još šest novih modela.

Ovaj proizvođač automobila je prošle godine ostvario odlične rezultate, što je podiglo cenu akcija. Međutim, u prvoj polovini 2024. imao je smanjenje prihoda za 14 odsto i pad dobiti za 48 odsto. 

Izvor: rs.bloombergadria.com